$eeizcommunimy

Kaizer Chiefs vs Sunday World: Press Ombud rules
against headline

By Ombud Watcher Law 7 May 2024

On Sunday, 21 April 2024, Kaizer Chiefs lost 1-0 to a low-ranked Richards Bay at King Zwelithini Stadium in Umlazi, its
third loss in as many matches. Off the field, facing off against Sunday World before the Press Ombud over an article in the
newspaper, it fared only slightly better.

Vv =Dy iUt

y

\
WV, TS

=

Source: www .unsplash.com

Kaizer Chiefs’ main claim — that two reports in the paper reflected “the unverified claims of a single source in the club” —
was dismissed. The complaint, which was lodged on 8 December 2023, concerned reports that were published in Sunday
World on 26 November and 4 December 2023 respectively. Press Ombud rulings are usually issued quite quickly.

But in this case, Sunday World's acting editor took months to respond to the complaint. Ordinarily, a publication is required
to respond within seven working days. The offending reports focused on allegations of racism, racial tension, and racial
discrimination at Kaizer Chiefs, with the second report focusing on the club’s alleged response to the first — a “witch-hunt
against racism whistleblowers”. Kaizer Chiefs was given an opportunity to respond to both reports, which it did, with the
spokesperson and caretaker coach being quoted in the first and second respectively.

Three of the eight legs to the complaint were upheld: a breach of clause 1.8 of the Press Code, which deals with the right of
reply; a breach of clause 1.2, which requires news to be presented “in context and in a balanced manner, without any
intentional or negligent departure from the facts”; and a breach of clause 10.1, which deals with misleading headlines,
captions and posters.


https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Search/196/466/s-Ombud+Watcher+Law.html
https://www.unsplash.com
https://presscouncil.org.za/Pages/ComplaintsProcedures

1.2 present news in context and in a balanced manner, without any intentional or
negligent departure from the facts whether by distortion, exaggeration or
misrepresentation, material omissions, or summarization

1.8 seek, if practicable, the views of the subject of critical reportage in advance of
publication, except when they might be prevented from reporting, or evidence
destroyed, or sources intimidated. Such a subject should be afforded reasonable time
to respond; if unable to obtain comment, this shall be stated

10.1 Headlines, captions to pictures and posters shall not mislead the public and shall
give a reasonable reflection of the contents of the report or picture in question

Clause 1.8 was breached because Kaizer Chiefs was not given an opportunity to respond to the allegation that only “the
‘coloured’ players ... were allowed to leave the team hotel to go watch the Springboks rugby final”’. That allegation was
made in the context of black players allegedly complaining “that the ‘coloured’ players’ matters are always swept under the
carpet, while their cases are dealt with harshly.”

The breach of clause 1.2 was established because of Sunday World’s use of words such as turmoil to describe
unhappiness, and witch hunt to describe the asking of questions. In coming to the conclusion that “both reports breached
clause 1.2 by exaggerating the matter”, the Deputy Press Ombud found that Sunday World used terms that “are over the
top, even allowing for tabloid style”.

South Africa’s media have done good work with 30 years of freedom but need more diversity

7

The final breach, of clause 10.1, is limited to “the headline and related material of the second article”, and not the body of
the report itself. The offending parts were found to “elevate a claim unduly”. In particular, the use of the term racism
whistleblowers (in the headline “Kaizer Chiefs launch witch-hunt against racism whistleblowers”), was found to make “a
strong assumption that the claims are now established fact.”

Read the Deputy Press Ombud'’s ruling (21 April 2024)

Editors may feel that this part of the ruling is harsh because a headline has to be punchy to attract readers’ attention;


https://www.bizcommunity.com/article/south-africas-media-have-done-good-work-with-30-years-of-freedom-but-need-more-diversity-673671a
https://www.bizcommunity.com/ContentShare.aspx?ct=1&ci=248121
https://presscouncil.org.za/Ruling/View/kaizer-chiefs-vs-sunday-world-4696

pinpoint precision is a high bar in this context. In any event, our law of defamation recognises that “words that are used in a
newspaper heading must not be read in isolat ion — the ordinary reader must be taken to have read the article as a whole
albeit without careful analysis” (see here).

This ruling does not require an apology, a remedy often favoured by ombud rulings. Instead, Sunday World was ordered to
publish a correction of each report (in print and online), along with a brief summary of the ruling, and various related
material. As is the norm, a draft of the correction is to be submitted to the Deputy Press Ombud for approval before
publication.

At the time of writing, both parties still had time to apply for leave to appeal to the chairperson of the Appeals Panel. Kaizer
Chiefs may very well have more reason to feel aggrieved, given that its core complaints were dismissed. That said, Sunday
World may feel aggrieved at being accused of publishing exaggerated, tabloid style articles, and having its hands tied
somewhat when it comes to headlines.

This column aims to bring Press Ombud rulings to a wider audience and to give more public scrutiny to the rulings. The
column is written by a legal practitioner but reflects the view of GroundUp’s editors.

Published originally on GroundUpThis article is licensed under a rel="license Creative Commons Attribution-NoDerivatives
4.0 International License.

For more, visit: https://www.bizcommunity.com


https://www.saflii.org/za/cases/ZASCA/2009/11.pdf
https://groundup.org.za/article/kaizer-chiefs-vs-sunday-world-edgy-headlines/
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/

	Kaizer Chiefs vs Sunday World: Press Ombud rules against headline
	South Africa’s media have done good work with 30 years of freedom but need more diversity


